De geschiedenis van het NAC Museum

In 2002 gestart, in 2013 ongekende waterschade, in 2015 volledig wederopgebouwd. Het NAC Museum en de vrijwilligers blijven zich terugknokken ondanks de tegenslagen. Het museum is als een feniks herrezen en groter dan ooit tevoren. Iets waar we op blijven bouwen omdat de liefde blijft bestaan!

In den beginne..

Een museum waarin de kostbare schatten van Bredaas voetbaltrots te bewonderen zijn. Een museum waar anekdotes en relikwieën belangrijker zijn dan het zilverwerk. Een loze ruimte onder vak G, voorheen de fitnessruimte, wordt omgetoverd tot de ruimte waarin het bijzondere levensverhaal van NAC verteld wordt. De opening geschiedt 22 februari 2002 door toenmalig burgemeester Chris Rutten en Cees van Haperen.

19 januari 2013

Het NAC Museum wordt op 19 januari 2013 geteisterd door grote waterschade dankzij een breuk in de waterleiding. Dankzij de tomeloze inzet van inderhaast opgekomen vrijwilligers kon de collectie gered worden.

Met trekkers en drogers werd de grootste hoeveelheid water weggewerkt, en de kostbare inventaris werd veiliggesteld.
Collectie dus goddank gered, maar helaas kon hetzelfde niet gezegd worden van muren, vloer, tijdlijn en plafond. Alles moest kaalgestript worden en opnieuw opgebouwd.

Wederopbouw

Achter de coulissen waren diverse mensen al snel druk bezig met de wederopbouw. In de periode na de waterschade blijkt dat velen het NAC Museum een warm hart toedragen en graag zien dat het de deuren kan heropenen. Spontaan worden langs allerlei hoeken acties opgezet om voldoende geld in de lade te brengen om de verherbouw te financieren. Bedrijven en personen stellen spullen beschikbaar. Duidelijk is dat iedereen ervoor wil gaan.

En toen ging het ineens snel. In maart 2014 moest tussen twee thuiswedstrijden het archief verhuisd worden. Onder het motto `vele handjes maken licht werk` lukte dit uiteindelijk ook. De collectie kon veilig achter slot en grendel. In de periode daarna wordt er door de vrijwilligers flink doorgewerkt. Door een nauwelijks te evenaren vereende inspanning van krachten van vele vrijwilligers kon dan eindelijk het totaal vernieuwde NAC Museum de deuren openen. Hoeveel uren erin zijn gaan zitten weet niemand, het zijn er naar schatting vele duizenden geweest, en het was een lange wacht. Maar absoluut het wachten waard.

24 april 2015

Vrijdag 24 april. Twee jaar na het gedwongen sluiten van het NAC Museum is de dag daar dat de heropening plaats kan vinden. De officiele handeling, het onthullen van de pui, wordt verricht door voormalig keeper en trainer John Karelse en museum erevoorzitter Cees van Haperen. Onder de belangstellenden zijn de leden van de Club van 250, journalisten, de tientallen vrijwilligers , de NAC-directie en Paul Depla, burgervader van Breda.

Het NAC Museum is als feniks uit de as herrezen, mooier en groter dan ooit tevoren! Een absolute parel in het NAC-landschap, waar we met zijn allen verdomde trots op mogen zijn.

Neem een duik in de
rijke geschiedenis van NAC

Altijd al willen weten hoe de NAC-helden van vroeger speelden?
Breng dan een bezoekje aan het NAC Museum in het Rat Verlegh Stadion.

bezoek het nacmuseum